Je hebt het besluit genomen om te investeren in je beeldbank. Super!
Om het meeste rendement uit je fotoshoot te halen, zijn voorafgaand aan de fotoshoot een aantal zaken van belang. In dit blog help ik je op weg.
Wat is je doel?
Bepaal vooraf waar je je foto’s voor nodig hebt.
Wil je foto’s voor je website?
Ben je toe aan wat actuelere foto’s voor je social media content?
Ga je veel content maken en wil je daar genoeg afwisselende foto’s voor?
Sta je op het punt van een re-branding?
De antwoorden op deze vragen gaan je helpen aan een goede focus bij het fotograferen en om vanuit een concreet startpunt de juiste foto’s te maken.
De juiste klik
Ontdek welke fotograaf goed bij jou past, door bijvoorbeeld de portfolio’s van verschillende fotografen te bekijken. Het is vooral belangrijk dat je een goed gevoel hebt, want tijdens een fotoshoot ben je een aardige tijd met elkaar aan het werk. Bel eens een fotograaf die je op het oog hebt en vraag naar de werkwijze. Je voelt dan al snel aan of er een match is!
Jij bepaalt de kaders
Er zijn een aantal kaders van belang om een passende beeldbank te maken. Neem dan ook de tijd om hier van tevoren over na te denken:
Wat wil je laten zien van jezelf, als persoon en als ondernemer?
Wat maakt jou uniek en moet je doelgroep weten om een goed beeld van jou te krijgen?
Hoe wil je in beeld gebracht worden?
Is het strak en zakelijk of natuurlijk en nonchalant?
Denk vanuit de klant
Verplaats jezelf eens in de positie van jouw klant. Wat denk jij dat je klant aanspreekt als het gaat om beeld? Welke sfeer past bij jou en wat wil je overdragen? Een beeld zegt meer dan woorden, dus bedenk goed welke sfeer je wilt neerzetten. Ik heb daar eerder een aparte blog over geschreven.
Kleding, styling en props
Het klinkt als een open deur: denk na over je kleding die je aantrekt tijdens de fotoshoot.
Neem extra kleding mee, zodat je kunt afwisselen. In de aanloop naar je fotoshoot is het verstandig om alvast na te denken over accessoires die je mee kunt nemen. Laat dingen die typisch bij jou horen af en toe een rol spelen in je foto’s, zoals kleuren die passen bij jouw brand. Denk ook aan het maken van een moodboard, zodat je een mooi overzicht hebt van beelden die jou aanspreken. Pinterest is bijvoorbeeld een fijn platform om inspiratie vandaan te halen.
Locaties
De locatie waar je foto’s laat maken is (mede) bepalend voor de sfeer in je foto’s. De keuze van de plekken waar je gaat fotograferen is afhankelijk van wat bij jou en je bedrijf past. Denk voorafgaand na over geschikte locaties en houd daarbij ook rekening met de seizoenen.
Overleg met je fotograaf
Zorg dat je voorafgaand contact hebt met je fotograaf en bespreek de zaken die belangrijk zijn voor je fotoshoot, zoals eerder in dit blog genoemd. Het is heel prettig als je niet alles op de dag van de fotoshoot nog moet bespreken, maar gelijk kan gaan werken aan de gewenste foto’s.
Samenwerken met mij
Als ik met ondernemers ga samenwerken voor een branding shoot, vind ik de voorbereiding zoals je begrijpt net zo belangrijk als de shoot zelf.
In een uitgebreid gesprek zoomen we in op de ondernemer en zijn of haar bedrijf. Aan de hand van diverse vragen bespreken we alle belangrijke thema’s. Die input gebruik ik als inspiratie voor de passende foto’s. Samen met de ondernemer bespreken we welke foto’s gaan bijdragen aan een sterke personal branding, welke locaties passend zijn en we overleggen welke accessoires we gaan gebruiken. Vlak voor de fotoshoot hebben we nog contact om de laatste puntjes op de i te zetten, zodat we goed voorbereid.
Ben jij toe aan foto’s voor jouw personal branding? Ik maak graag kennis om te kijken of je een klik met mij hebt. Neem gerust contact met me op.
Je kunt me bereiken via e-mail: info@fotograafangelique.nl of telefonisch: 06 51 76 01 15
Angelique
Comments