Wil je jouw klanten graag een gevoel geven over wie je bent en wat je doet? Dan is het belangrijk om als ondernemer verhalen te vertellen: verhalen over jou en je bedrijf. Het vertellen van verhalen is dé ultieme kans om aan vertrouwensband met jouw (potentiële) klanten te creëren. Op je sociale mediakanalen heb je alle ruimte om regelmatig een tipje van de sluier op te lichten.
Hoe je die optimaal kunt benutten om jouw verhaal te vertellen en zo een ijzersterke branding neer kunt zetten? Daar vertel ik je graag meer over in dit blog.
Vertrouwen in jou en je bedrijf
Verplaats jezelf eens in een klant: waardoor besluit die persoon om uiteindelijk bij jou je waardevolle dienst af te nemen of je mooie product te kopen? Vertrouwen is het sleutelwoord.
Wanneer de (potentiële) klant jou en je bedrijf vertrouwt, zal diegene het besluit nemen om contact met je op te nemen of je bedrijf binnen te stappen. Dat vertrouwen ontstaat pas wanneer de klant voldoende informatie heeft om zich een goed beeld te kunnen vormen.
Het is dus van belang dat mensen jou beter gaan leren kennen. Dat kan door berichten te publiceren op sociale mediakanalen zoals LinkedIn, Instagram en Facebook. Mensen lezen bijvoorbeeld graag over:
wat jij precies doet.
wat voor ondernemer jij bent.
waar jij voor staat.
Balans in de berichten
Zorg bij het plaatsen van je berichten wél voor de goede balans in je verhalen en zorg voor bijpassende beelden. Bij te eenzijdige content haken mensen af en ‘weten ze het nu wel’.
Juist de veelzijdigheid prikkelt de lezer en houd de aandacht vast. Met de juiste verhouding in het soort berichten zet je een ijzersterke branding neer.
Voor een goede balans in je personal branding verspreid je de berichten in twee soorten onderwerpen: Verhalen over jou, zoals bijvoorbeeld:
Wat voor persoon ben je?
Wat maakt dat je bent wie je nu bent?
Wie of wat inspireert jou?
Wat zijn jouw kernwaarden?
Wat doe je naast je bedrijf
Verhalen over je bedrijf, denk daarbij aan:
Waarin onderscheid jij je van andere ondernemers in jouw vakgebied?
Wat zeggen klanten over jou?
Hoe ziet jouw werkomgeving eruit?
Wat is het resultaat van een afgeronde opdracht?
Hoe ziet jouw dienstverlening eruit?
Het belang van persoonlijke foto`s
Variatie is altijd goed en dat geldt ook voor content. Probeer zowel persoonlijke berichten te plaatsen als berichten met een zakelijke-/verkoop touch.
Plaats bij elk bericht natuurlijk een bijpassende persoonlijke foto om je boodschap extra te versterken en authentiek over te komen. Een eigen fotobeeldbank met persoonlijke foto’s is heel handig om als voorraad altijd bij de hand te hebben.
Ook in je beeldbank is afwisseling van belang: van professionele branding foto’s tot de spontane foto’s die je maakt met je telefoon. Door op deze manier continue te focussen op je personal branding, gaat social media uiteindelijk voor jouw bedrijf werken en levert het je meer omzet op.
De balans in mijn eigen branding
Recent heb ik de bovenstaande foto van mezelf, gemaakt in 2020 op mijn social mediakanaal geplaatst. Het is een persoonlijk bericht waarin ik laat zien waar ik me – naast mijn bedrijfsactiviteiten - als fotograaf nog meer mee bezighoud.
In de afgelopen jaren heb ik een aantal keer meegedaan aan een foto jaarproject van een fotograaf en fotografiedocent in Zeeland. Dit project heeft de naam ‘3x50’
Waarom heeft het fotoproject de naam 𝟑𝐱𝟓𝟎?? 𝟓𝟎 fotografen publiceren 𝟓𝟎 weken lang een foto op de website van het project. Die foto moet gemaakt zijn met een 𝟓𝟎 mm lens; vandaar de 3 x 50. In 2020 heb ik voor het project een oproep gedaan op mijn social media, om mij een favoriete quote toe te sturen. Daar maakte ik vervolgens een toepasselijke foto bij.
Er kwamen veel reacties! Mijn yoga docente uit die tijd, stuurde me deze mooie uitspraak: “𝘽𝙖𝙡𝙖𝙣𝙘𝙚 𝙞𝙨𝙣’𝙩 𝙨𝙤𝙢𝙚𝙩𝙝𝙞𝙣𝙜 𝙮𝙤𝙪 𝙛𝙞𝙣𝙙, 𝙞𝙩’𝙨 𝙨𝙤𝙢𝙚𝙩𝙝𝙞𝙣𝙜 𝙮𝙤𝙪 𝙘𝙧𝙚𝙖𝙩𝙚” Na het bedenken van het concept met als thema balans, was het maken van die toepasselijke foto overigens een ware workout voor mij: camera instellen, zelfontspanner aan, heuveltje op rennen, weer naar beneden lopen, kijken op het scherm, tóch nog even wat aanpassen en hup weer naar boven rennen.
Zie wat ik hier heb gedaan? Dit is een voorbeeld van een persoonlijk verhaal met visuele ondersteuning. Ik wens jou veel succes met het creëren van een goede balans in jouw visuele social media-marketing!
Heb je hulp nodig om een beeldbank aan te leggen vol persoonlijke foto’s of ben je toe aan nieuw beeldmateriaal? Ik help je graag!
Stuur me een bericht en ik neem contact met je op, dan maken we vrijblijvend kennis om te zien of er een klik is.
Angelique
Comments