Je bent zichtbaar op social media met je bedrijf. Je verhaal is in orde, de teksten staan als een huis. So far so good! Is er ook de juiste klik met je klant?
De juiste klik met je klant
Om je berichten op social media, je website en of andere promotie nóg meer body te geven, is het van belang om goede en bijpassende foto’s te hebben en te gebruiken in je communicatie. Maar hoe bepaal je nu of je de juiste beelden hebt voor de juiste klik met je klant. Onderstaand heb ik een aantal checkpunten en adviezen geschreven, die je gaan helpen met het aanleggen van een passende beeldbank.
1. Sluiten de foto’s aan op je doel?
Vraag jezelf eerst af:
Wat wil ik bereiken met mijn website en of social media berichten?
Wil ik mijn klanten alleen informeren?
Wil ik dat ze ook een beeld over mij en mijn bedrijf krijgen?
Op basis daarvan ga je kijken welke foto’s je nodig hebt om de teksten te ondersteunen. Je gaat op zoek voor de juiste klik met je huidige en potentiële klanten. Wil je alleen producten verkopen? Zoek dan een goede productfotograaf die al je artikelen zuiver in beeld kan brengen. Foto’s die jou in actie zien of die aantonen hoe je producten in de praktijk werken, dragen bij aan de beeldvorming bij je doelgroep.
2. Zien ze wie jij bent of wie jullie zijn?
Je kent vast de uitspraak 'Mensen kopen van mensen'. Vertrouwen hebben in de ondernemer en het bedrijf is in veel gevallen doorslaggevend, als er veel keuze is in de sector.
De pagina ‘Over mij’ of ‘Over ons’ op je website is de perfecte plek om jezelf of je team te laten zien. Op je social mediakanalen is het afwisselen van foto’s over je dienst en of product, ook dé manier om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Plaats anders minimaal bij de contactpagina een persoonlijke foto van jou of je team. Dan weten (potentiële) klanten wie jij bent/jullie zijn.
Het is belangrijk om actuele foto’s te gebruiken. Zorg dat men je daadwerkelijk herkent, als het tot een ontmoeting komt!
3. Ga je voor standaard of authentiek?
Stockfoto’s zijn rechten vrije foto’s die je kunt gebruiken en zijn te vinden via verschillende websites. Soms kunnen deze foto’s handig zijn. Ze worden door bedrijven wereldwijd veel gebruikt op internet. Dat is in mijn ogen ook een groot nadeel van die stockfoto’s.
Realiseer je, dat ze verre van persoonlijk zijn en meer in het kaliber ’dertien in een dozijn’. Dat kan natuurlijk een bewuste keuze van je zijn.
Geef je klanten en of collega-ondernemers een kijkje in de wereld van jou en je bedrijf, door eigen, persoonlijke foto’s te gebruiken. Het gaat bij je zichtbaarheid vooral om de look & feel good.
4. Heb je de juiste sfeer te pakken?
Gebruik je heldere foto’s - donkere/nachtfoto’s - statische foto’s - foto’s waar beweging in zit?
Kies je voor heldere kleuren of juist het strakke zwart-wit?
Maak vooral een duidelijke keuze in de sfeer die je neer wilt zetten. Er is daarin geen goed of fout. Het is een kwestie van smaak, waarbij het vooral belangrijk is dat de beelden aansluiten bij jouw bedrijf en jouw als persoon.
Alles hangt af van het soort bedrijf dat je hebt en wat je wilt uitstralen. Staat bij jou bijvoorbeeld de persoonlijke connectie met de klant centraal? Plaats dan zeker foto’s op je website die de menselijke kant van je bedrijf laten zien. Kies voor beelden die je doelgroep raken. Dat zorgt voor herkenning en je laat gelijk zien wat voor bedrijf je hebt. Zorg dat (potentiële) klanten aanhaken op wat jij laat zien.
Foto’s die mensgericht zijn, hebben vaak een positief effect. Mensen identificeren zich makkelijk met andere mensen. In je communicatie draait het allemaal om beleving en sfeerbepaling. Zorg met je foto’s dat de kijker een goed gevoel krijgt bij jouw bedrijf en nieuwsgierig wordt om meer te weten of direct tot aankoop te besluiten.
Checklist: leuk! Maar nu?
Bekijk je website (of bijvoorbeeld mijn website (Fotograaf Angelique) en recente social media berichten regelmatig kritisch. Laat ook anderen meekijken en aangeven hoe jij online overkomt. Vind je na het doornemen van deze checkpunten dat je beeldbank een update nodig heeft: kom dan in actie!
Kies je ervoor om zelf aan de slag te gaan om nieuwe foto’s te maken of kies voor een professionele fotograaf waar jij een klik mee voelt? Neem de tijd om af en toe je beeldbank te bekijken, opnieuw te checken en te verversen. De ontwikkeling van jou en je bedrijf kan harder gaan dan je denkt. Laat je beeldbank met je meegroeien.
Veel succes!
Angelique
留言